Asiakasprofiili - Skeptikko

Kuvituskuva.

Profiilin tunnuspiirteet

  • 20-30 -vuotias.
  • Itsevarma, oman arvonsa tunteva.
  • Kaipaa kunnioitusta.
  • Haluaa tulla nähdyksi omana itsenään.
  • Haluaa kertoa mielipiteensä.
  • Tarvitsee aikaa ”lämpenemiseen”.
  • Kriittinen, vaikeasti lämpenevä.
  • Uskoo pystyvänsä, mutta ei kiinnosta.
  • Epäilee ja suhtautuu skeptisesti yhdessä tekemiseen.
  • Ei motivoidu, jos ei näe suoraa hyötyä itselleen.
  • On huolissaan omasta yksityisyydestään.
  • Sosiaaliset taidot heikot, voi antaa itsestään huonomman kuvan, kuin mitä on.
  • Negatiiviset kokemukset yhteiskuntajärjestelmästä.
  • Yhteiskuntakriittinen.
  • Arvostelee järjestelmää.
  • Kokee itsensä uhriksi.
  • Ei näe, miten voi omalla toiminnallaan vaikuttaa omaan tulevaisuuteensa.
  • Asenne esim. kirjastoa kohtaan ja koko yhteiskuntaa kohtaan negatiivinen.
  • Negatiivisia kokemuksia koulusta ja opiskelusta.
  • Haluaa tulla nähdyksi ja kuulluksi ja arvostetuksi.
  • Arjessa on tekemistä, esim. koodaa tai pelaa tietokoneella.

 

Mitä vaatii ohjaajalta?

  • Ohjaajan täytyy perustella yhdessä tekemistä moneen kertaan.
  • Kykyä kuunnella ja kohdata.
  • Kykyä perustella omaa toimintaansa ja muuttaa ennakkosuunnitelmaa.

 

Mikä saa tulemaan kirjastoon?

  • Mikäli näkee kirjastosta suoran hyödyn itselleen, voi hyvinkin käyttää kirjastoa.
  • Luovat menetelmät eivät välttämättä toimi.
  • Kokee yhdessä tekemisen esimerkiksi askartelun lapselliseksi.
  • Pitää nähdä selkeästi, mikä on arvo toiminnasta on itselle, ennen kuin innostuu.
  • Voidaan tarjota hänelle suunniteltuja, räätälöityjä palveluita.
  • Voi kiinnostua häntä kiinnostavasta aineistosta ja muista hyödyllisiksi tai viihdyttäviksi kokemistaan kirjaston palveluista.
  • Voisi tulla esimerkiksi kirjaston järjestämään koulutukseen, jos kokee että hyötyy tästä.
  • Mikäli on tarjolla esim. tarpeeksi kiinnostava ja haastava työpaja, saattaa tulla vaikka yksin.
  • Ei kuitenkaan halua sitoutua ennakkoon, vaan sitoutuu toimintaan mielenkiinnon kautta.

 

Mistä tavoittaa?

  • Työllisyyteen tähtäävien palveluiden kautta. Pakko osallistua esimerkiksi työkokeiluun tukien saamiseksi.

 

Mitä kirjasto voi tarjota?

Lue profiileista enemmän