Lukemisen arvostus ja ehdot
Sanna-Leena Knuuttila, Risto Niemi-Pynttäri ja Urho Tulonen
1) Lukemisen sisällöllä on henkilökohtainen merkitys. Lukijoilla on suosikkejaan ja mieltymyksiä, joiden mukaan lukeminen valikoituu. Ongelmana on se, kuinka lukija löytää kiinnostavaa luettavaa, kuinka hän tekee löytöjä. Toisin sanoen reitit kiinnostavaan sisältöön herättävät lukuhalun.
2) Lukemisen arvostus on keskeistä. Lukemisen jyrkkä sukupuolittuminen johtuu sosiaalisista syistä: miehekkyyden esittäminen voi saada nuoret miehet välttämään lukemista. Se voi tuntua vanhanaikaiselta, eikä lukijatyyppi herätä kiinnostusta. Mutta lukemisen arvo ja merkitys löytyä samoista syistä: lukemista harrastava voi osoittautua kiinnostavaksi henkilöksi. Ystävyyssuhteet ovat merkittävä väylä luetun jakamisessa. Suuri osa niistä, jotka kiinnostuvat lukemisesta, saavat olennaiset vinkkinsä ystäviltä. Lukemisella on siis todettu olevan yllättävä yhteys henkilökohtaisiin ystävyyssuhteisiin: se lisää joskus jopa ystävyyden vahvuutta ja syvyyttä.
3) Ajan ja paikan ehdot. Lukemisen arvostuksen heikkenemisessä on oireellista, että lukeminen siirtyy marginaalisiin tiloihin: ylimääräiseen aikaan kuten matkoilla tehtäväksi oheistoiminnaksi. Tämä kertoo ajankäytön muuttumisesta – ei ole aikaa asettua lukemaan. Nykyään ihmisten täytyy erityisesti varata aikaa lukemiseen: ellei lukuaikaa päättäväisesti järjestä itselleen, muut seikat vievät huomion.
Collinson, I. 2009. Everyday Readers : Reading and Popular Culture. ss. 35 – 55, 2009. London: Equinox Publishing Ltd. s. 35 – 55.
Kajander, A.2020. Kirja ja lukija digitalisoituvassa arjessa, väitöskirja, Helsingin yliopisto,s.173 – 188.
http://urn.fi/URN:ISBN:ISBN%20978-951-51-5839-0 katsottu 7.9.2020.